کلات نادری - قصر خورشید - درگز

بنام خدا

سالها انتظار داشتم کلات نادری را از نزدیک ببینم. تا اینکه در روزهای اخیر عزم سفر به مشهد را نمودم. به اتفاق خانواده در یک برنامه چهار روزه به سمت مشهد راه افتادیم. پس از بازدید از موزه جنگل گلستان شب را در مهمانسرای جهاد کشاورزی شهرستان شیروان ماندیم. صبح به سمت قوچان و سپس درگز راه افتادیم. مسیری حدود 130 کیلومتری از قوچان تا درگز، مسیری کوهستانی با گردنه های زیاد، با اینکه اواخر شهریور بود ولی گیاهان خشک و درختان اورس حکایت از بهاری سر سبز و زیبا را می داد. بعد از گذر از منطقه کوهستانی دهنه ایی باز شد که کف آن رودخانه ایی جاری بود و دو طرف رودخانه فقط مزارع شالی و کمی هم باغات مختلف ............

مناظر زیبایی بود. حدود 20 تا 30 کیلومتر مزارع شالی ادامه داشت در انتها سدی روی رودخانه بود و بعد از آن مزارع گندم. تا اینکه به شهر درگز رسیدیم. از درگز تا کلات نادری 110 کیلومتر راه بود. مسیری کوهستانی بصورت تپه ماهوری، بارها و بارها از این تپه بالا و پایین رفتیم و از روستا های زیادی گذشتیم. در مسیر گذر هر روستای عکس شهدای خود را در ابتدای روستا نصب کرده بود که تعدادشان زیاد بود و این حکایت از نقش برجسته این مردم در هشت سال جنگ بود.

از دور دیوری از صخره پیدا شد و متعاقب آن تابلوی شهر کلات. ورودی شهر تونلی به طول حدود 700 متر است ولی در گذشته ورودی شهر کف رودخانه ایی تنک و باریک و در گذشته پر آب بود. پس از گذشتن از تونل وارد شهر شدیم شهر با دیواری از کوه و صخره محاصره شده بود و در واقع با این دژ طبیعی بسختی قابل نفوذ بود.

کلات نادری تعداد زیادی مکان تاریخی و طبیعی برای بازدید هر گردشگری دارد. که بنای شاخص آن قصر خورشید است که در زمان نادر شاه ساخته شده است. از جمله مکان های دیگر مسجد شهر، کتیبه سنگی، بند یا سد نادری، آبشار و برج را می توان نام برد.

مسیر برگشت را مستقیم به مشهد رفتیم که حدود 145 کیلومتر تا مشهد فاصله دارد و مسیری کوهستانی است.